SharePoint 2010 – Social Tags, Notes en User Ratings - ~ Just do I(nformation)T(echnology) ~

SharePoint 2010 – Social Tags, Notes en User Ratings

Social Tags, Notes en User Ratings is functionaliteit van de User Profile Service die de mogelijk maakt om content van tags en notities te voorzien, en te waarderen. Deze social features zijn out-of-the-box redelijk basic, maar bieden erg gave mogelijkheden als je een ontwikkelaar hiermee aan de slag laat gaan. Het basis framework voor het verzamelen van deze informatie en wat out-of-the-box voorbeelden zal ik laten zien in deze vierde post in de User Profile Service serie. Eerdere posts:

http://blogs.microsoft.nl/blogs/mpriem/archive/2010/08/07/SharePoint-2010-user-profile-service.aspx
http://blogs.microsoft.nl/blogs/mpriem/archive/2010/08/07/SharePoint-2010-profiel-synchronisatie-import.aspx
http://blogs.microsoft.nl/blogs/mpriem/archive/2010/08/07/SharePoint-2010-profiel-synchronisatie-export.aspx

Ik begin met wat voorbeelden. Het gros van de Social Features zijn meteen beschikbaar als de User Profile Service configureert. Om te beginnen met de Social Tags en Notes; Het is mogelijk om op content te voorzien van Tags en Notes. De meest opvallende plek waar je dit kunt doen is de 'I Like it' en 'Tags & Notes' die aanwezig zijn op elke pagina:

'I Like It' voegt een simpele 'I Like It' tag toe aan de Social Database. De 'Tags & Notes' stelt je in staat om andere tags toe te voegen dan het saaie 'I Like It' ('I Hate It' bijvoorbeeld J). Verder stelt het je in staat om Notities toe te voegen aan de site. Een erg simpele maar leuke functionaliteit:

Het houdt echter niet op bij tags en notes op pagina's. Elke lijst kan voorzien worden van een tags kolom. Dit kan in de vorm van 'Managed Metadata' of 'Enterprise Keywords' kolommen. 'Managed Metadata' kolommen koppel je aan term sets, waardoor de keuzes beperkt worden. 'Enterprise Keywords' zijn kolommen die je vrij kunt invullen. Terwijl je typt worden er suggesties gedaan op basis van term sets, en 'Enterprise Keywords' die reeds gebruikt zijn. In het voorbeeld hieronder is te zien dat er 2 suggesties worden gedaan, waarvan 1 uit de term set 'CallOuts' en 1 uit 'Keywords'.

Keywords worden altijd terugggeschreven naar de Managed Metadata Service, zodat ze door anderen gebruikt kunnen worden. 'Enterprise Keywords' moet geactiveerd worden in de settings van de lijst, onder 'Enterprise Metadata and Keywords Settings'. Hier geef je aan dat de lijst voorzien moet worden van een 'Enterprise Keyword' kolom en dat de Keywords teruggeschreven moet worden naar de Managed Metadata Service. Verder kan je hier aangeven dat het taggen van content in de lijst wordt doorgegeven aan de User Profile Service, zodat deze als activiteiten in News Feeds gebruikt kunnen worden. Meer over News Feeds in de post over My Sites.

Ratings aanbrengen op content is iets wat je op een lijst kunt configureren. Je krijgt dan een Rating kolom, welke je kunt gebruiken om content van een rating te voorzien. Dit zijn gemiddelde ratings, dus deze stijgen en dalen naar gelang er meer mensen content waarderen

Componenten

Om te begrijpen hoe het transportmechanisme werkt, hieronder een schematisch overzicht van de verschillende componenten die meespelen:

Tags, Notes en Ratings lijken totaal verschillende dingen, maar zijn gebaseerd op dezelfde mechanismen. Een gebruiker kan content taggen, raten en van notities voorzien, waarna de code in de User Profile Service ervoor zorgt dat dit weggeschreven wordt naar de Social Database. Dezelfde calls worden gebruikt voor Ratings, Notes en Tags, waarbij een type veld aangeeft om wat voor type bericht het gaat. Om te bepalen bij welke gebruiker dit bericht hoort, wordt er een relatie gelegd tussen de Social Database en de Profiles Database, zodat gebruikers informatie niet meerdere malen wordt opgeslagen.

Tags kunnen gebaseerd worden op Terms uit de Term Store. Wanneer een term uit de termstore gebruikt wordt als Tag, wordt de Term ID en de waarde opgeslagen in de Social Database. De reden dat de waarde daar ook in wordt opgeslagen – dubbele data dus – is om ervoor te zorgen dat tags behouden blijven ook als de Managed MetaData service er niet meer is.

De Search Service Application wordt gebruikt om Social data te crawlen, zodat er ook op Tags gezocht kan worden. Dit gebeurt gedurende de normale crawls. Hiervoor hoeft niets speciaals te gebeuren. Search wordt verder gebruikt tijdens het tonen van Social Data (bijvoorbeeld Notes). Dit omdat Social Data moet security trimmed zijn. Er wordt een request gedaan naar de User Profile Service, en tegelijkertijd wordt er gecontroleerd of de User voor het specifieke stukje content, waarop de Note van toepassing is, ook rechten heeft. Dit gebeurt middels Search. Dit kan ervoor zorgen dat, wanneer je net rechten hebt gekregen, het enige tijd kan duren voordat je de Social Data van anderen ziet.

Tenslotte zijn er verschillende timer jobs die Social Data verwerken. Wanneer een gebruiker een Notitie of Tag maakt, wordt dat eerst weggeschreven in een ChangeLog. Dit zorgt voor een snelle inserts, met minimale impact op SQL resources. Timerjobs zorgen in een later stadium dat deze batchgewijs worden verwerkt naar tabellen waar de uiteindelijke user requests op terecht komen. Standaard draaien deze elk uur. Dit is puur vanuit performance oogpunt gedaan. Anders had voor elke Insert er een call gedaan moeten worden naar de Profile Store om de actuele profiel informatie op te halen. Social Data is dus niet altijd actueel. Een ander belangrijke taak van de timerjobs is het opschonen van oude Social Data en Changelogs en het sychroniseren van Ratings naar de content database.

Wanneer je content van een Rating voorziet, zal dit opgeslagen worden in de Social Database. Op de site zie je vervolgens nog niets, behalve als je over de Rating kolom 'hovert'. Er wordt dan een call naar de backend gedaan om jouw rating op te halen:

Pas nadat de 'User Profile Service - Social Rating Synchronization Job' heeft gedraaid, wordt de gemiddelde Rating voor dat stukje content zichtbaar in de content database.

Configuratie en management

Om de eerdere genoemde functionaliteit te gebruiken moet er een en ander geconfigureerd worden:

  1. (Volg de procedures uit de eerdere posts om de User Profile Service te implementeren)
  2. Creëer een Managed Metadata Service Application.
    http://technet.microsoft.com/en-us/library/ee530392(office.14).aspx
    1. Configureer een term (set) met de checkbox Allow for tagging
  3. Creëer een Search Service Application.
    http://technet.microsoft.com/en-us/library/ee792877.aspx
    1. Configureer crawl schedules.
  4. Zorg dat de farm feature Social Tags and Note Board Ribbon Controls geactiveerd is (System Settings > Farm Features. Deze is standaard actief, en zorgt voor de 'I Like It' en 'Tags & Notes' controls.
  5. Zorg dat de gebruikers het recht User Social Features hebben toegewezen gekregen in Application Management > Manage Service Applications > User Profile Service > Manage User Permission
  6. Sta ratings toe op een lijst door te kiezen voor List Settings > Rating Settings > Allow items in this list to be rated.
  7. Sta 'Enterprise Keywords' toe op een lijst door te kiezen voor List Settings > Enterprise Metadata and Keywords Settings > Add an Enterprise Keywords column to this list and enable Keyword synchronization.
  8. Sta Keyword synchonisatie met de User Profile Service toe door te kiezen voor List Settings > Enterprise Metadata and Keywords Settings > Add values in Managed Metadata and Enterprise Keywords fields to My Site profiles as social tags.

Om Social Data te managen zijn er drie niveaus:

  1. Gebruikers kunnen hun eigen Social Data managen op de site en content zelf.
    Dit gaat op dezelfde manier als hoe je nieuwe Social Data toevoegt. Wanneer je content getagged hebt of hebt voorzien van notities, kun je altijd terug om deze te wijzigen.
  2. Gebruikers kunnen hun eigen Social Data centraal managen via de profiel pagina op de MySite host.
    Dit gaat via de Tags and Notes tab op de profiel pagina. Meer hierover in mijn post over My Sites.
  3. User Profile Service Administrators kunnen Social Data centraal managen via de User Profile Service admin pagina.
    1. Browse naar Application Management > Manage Service Applications > User Profile Service > Manage Social Tags and Notes met een account dat het recht Manage Social Data heeft toegewezen gekregen via de Administrator settings van de User Profile Service.
    2. Gebruik het zoek mechanisme om tags en notes te zoeken op basis van gebruiker, url, datum en tekst.
    3. Selecteer de notes of tags die verwijderd moeten worden en selecteer Delete:

De volledige blog serie bestaat uit:
http://blogs.microsoft.nl/blogs/mpriem/archive/2010/08/07/sharepoint-2010-user-profile-service.aspx
http://blogs.microsoft.nl/blogs/mpriem/archive/2010/08/07/sharepoint-2010-profiel-synchronisatie-import.aspx
http://blogs.microsoft.nl/blogs/mpriem/archive/2010/08/07/sharepoint-2010-profiel-synchronisatie-export.aspx
http://blogs.microsoft.nl/blogs/mpriem/archive/2010/08/08/sharepoint-2010-social-tags-notes-en-user-ratings.aspx
http://blogs.microsoft.nl/blogs/mpriem/archive/2010/08/13/sharepoint-2010-my-sites.aspx
http://blogs.microsoft.nl/blogs/mpriem/archive/2010/08/13/sharepoint-2010-user-profile-service-timerjobs-en-cmdlets.aspx

Published Sunday, August 08, 2010 11:11 AM door Mark Priem

Commentaar:

# SharePoint 2010 - Profiel Synchronisatie (Import) - ~ Just do I(nformation)T(echnology) ~

PingBack vanaf  SharePoint 2010 - Profiel Synchronisatie (Import) - ~ Just do I(nformation)T(echnology) ~

# Sharepoint 2010 ??? My Sites - ~ Just do I(nformation)T(echnology) ~

PingBack vanaf  Sharepoint 2010 ??? My Sites - ~ Just do I(nformation)T(echnology) ~

# SharePoint 2010 ??? Social Tags, Notes en User Ratings - ~ Just do I(nformation)T(echnology) ~

PingBack vanaf  SharePoint 2010 ??? Social Tags, Notes en User Ratings - ~ Just do I(nformation)T(echnology) ~

Wat denkt u?

(Verplicht) 
(Verplicht) 
(Optioneel)
(Verplicht) 
CaptchaCube Vraag:


Antwoord: