Microsoft in het Onderwijs - Remco Ploeg

Microsoft in het Onderwijs - Remco Ploeg

De onderwijsblog van Microsoft door Remco Ploeg

Selecteren

Koppelingen

Educatie

Links

Nieuwe functionaliteiten voor SkyDrive

 Gisteren zijn er door het SkyDrive team nieuwe functionaliteiten aangekondigd:

 - Prullenbak; deze functionaliteit zal in de komende 24 uurs beschikbaar worden gesteld.

 

 

 - Excel formulieren; deze functionaliteit zal in de komende weken beschikbaar worden gesteld

 

 

 Meer informative is hier te vinden.

 

Posted Wednesday, September 19, 2012 9:21 AM door Remco Ploeg | met no comments

Opgeslagen onder: ,

SharePoint Designer 2013 Workflows

In deze blogpost wil ik jullie wat vertellen over de verbeteringen van SharePoint Designer 2013 en vooral op het gebied van visuele workflows. Een verbetering die het product nog krachtiger maakt.

Een voorbeeld zie je hieronder. Een workflow schema waarin een student een werkstuk kan uploaden en deze wordt gereviewed door bijvoorbeeld een docent. Dit is natuurlijk een eenvoudige workflow (die nu ook te maken is in SharePoint 2010), maar wat veel eenvoudiger geworden is met SharePoint Designer 2013.

 

image

Figuur 1: Workflow schema

 

In SharePoint Designer 2013 zit een visuele designer, waarmee eenvoudig workflows ‘in elkaar geklikt’ kunnen worden. Open SharePoint Designer en maakt een ‘list workflow’ aan op een documentenbibliotheek. Je krijgt dan de mogelijkheid om een naam aan de workflow te geven:

 

SNAGHTML64da91b

Figuur 2: Naam workflow

Hierna zal de wel bekende workflow editor getoond worden, net als in SharePoint Designer 2010. Hierin kunnen natuurlijk ook workflows gemaakt worden. Overigens zijn er heel wat functies bijgekomen t.o.v. SharePoint Designer 2010, maar daar zal ik een andere keer wat meer over uitleggen.

Wat nieuw is in SharePoint Designer 2013 is de knop views bij de workflow:

image

Figuur 3: Views selecteren

 

Hier kan gekozen worden voor de Visual Designer. Hierna zal de visuele designer zoals hieronder geopend worden:

 

image

Figuur 4: Visual Designer

Zoals je ziet wordt er Visio binnen SharePoint Designer 2013 geopend. Aan de linkerkant staan de shapes / workflow acties. Om de bovenstaande workflow te maken heb ik drie stappen (stages) gemaakt, uploaden, goedkeuren en afkeuren. Hierin kunnen de verschillende acties neergezet worden. Na de eerste stap heb ik een keuzebox gemaakt. Hierin wordt gekeken of een bepaald item gereviewd (beoordeeld is met goed) is door een docent. Mocht het document het antwoord ‘Ja’ bevatten zal het werkstuk goedgekeurd worden, zo niet dan wordt hij afgekeurd.

 

image

Figuur 5: De workflow in visual designer

Ik laat de workflow de volgende acties uitvoeren:

1. Loggen van de actie

2. Taak toewijzen aan een gebruiker

3. Keuze (goedgekeurd / afgekeurd)

4. a. Mits ja, log dat en stuur een e-mail naar de student met de melding dat het werkstuk goedgekeurd is

4. b. Mits nee, log dat en stuur een e-mail naar de student met de melding dat het werkstuk afgekeurd is

 

Om deze workflow goed te documenteren is er in SharePoint Designer ook een mooie mogelijkheid gemaakt. Deze is ook onder views te vinden, genaamd Stage View:

 

image

Figuur 6: Stage View

 

Door hier op te klikken wordt aan de hand van de workflow een mooi (stage) schema gemaakt. Deze lijkt verdacht veel op mijn eerste schema. Dit schema kan mooi gebruikt worden in een PowerPoint.

 

image

Figuur 7: stageview resultaat

 

 

Hieronder wat links waarmee je bovenstaande workflow zelf kunnen maken.

 

SharePoint Designer 2013 preview

SharePoint 2013 preview downloaden/installeren of de Office 365 preview

Posted Tuesday, August 14, 2012 1:26 PM door Remco Ploeg | met no comments

Upgrade Live@EDU naar Office 365 voor onderwijs

 Alex Pearce heeft een uitgebreide webblog geschreven omtrent het migratieproces van Live@EDU naar O365 for Education. 

Klik hier voor zijn blogpost

------------------------------------------------------------

Upgrade Email

The email below arrived during the night

Hello,
Customer is invited to upgrade from Live@edu to Office 365 for education now. You preserve and extend your investment in the world’s leading productivity suite while giving your faculty, staff, and students the features they already count on—and more—for free.

  • Once you complete the automated upgrade, Customer.com (and any accepted domains) will be subscribed to the free Exchange Online Plan 1 for academic. You don’t have to move email, calendars, or contacts; re-provision accounts, or retrain people on how to use email.
  • Once you’re on Exchange Online Plan 1, add Office 365 for education Plan A2 for free for students, faculty, and staff. Plan A2 includes everything in Exchange Online Plan 1, plus SharePoint Online, Lync Online, and the ability to create, view, and edit documents using the Office Web Apps: Word Web App, PowerPoint Web App, and OneNote Web App.

As part of this invitation, you initiate each stage of the upgrade, and have complete control over when you start. When a stage completes and you can start the next one, we’ll email the administrator and critical notifications contacts.
Here’s how to get started:

  1. Read the upgrade help. Start with the overview to learn what you and your users will experience during and after the upgrade.
  2. Get ready. Do the tasks in the before-upgrade checklist, including creating temporary passwords for all users, and making sure everyone knows what to do to enable email access after the upgrade.
  3. Start the upgrade. Go to the Live@edu Service Management Portal, sign in and follow the instructions.
    • You’ll receive an email sent from Microsoft Office 365 after you start the upgrade that provides a temporary Microsoft Online Services ID. Please ignore this email: the upgrade uses your current Live@edu admin account.

If your school has students aged 13 or younger and is located in the United States, consider how the Children’s Online Privacy Protection Act (COPPA) applies to you.
Questions? Please see the
Live@edu upgrade wiki or contact Live@edu Support.
Regards,
The Live@edu Team

Live@edu Service Management Portal & Upgrade

So I’ve logged into the live@edu tenancy and have found an extra box has appeared on the front page.

image

 

Click UPGRADE DOMAINS and you will notice that the first section now says IN PROGRESS.

image

For this tenancy the IN PROGRESS stayed on the page for less than 25 minutes but you have to manually refresh the page to see if there are any differences.

Once it is completed the page will look like this.

Select UPGRADE USERS.  While the upgrade takes place, users will not be able to access their email.

image

A popup box will appear.  Click OK if you are ready to upgrade your users

image

You are asked to log in again and the upgrade of users will take place. 

image

This process took 10 minutes for my number of users and I had to refresh the screen to find out if it had completed or not.

Step 3 is to create a temporary password for the Office 365 Admin Account.

image

You are now shown a upgrade complete page.

image

If you want to read the after-upgrade checklist for administrators you can by clicking here.

You now need to log into Office 365 for education!

image

Posted Friday, July 27, 2012 1:48 PM door Remco Ploeg | met no comments

Opgeslagen onder: ,

SkyDrive Connector voor SharePoint

Op codeplex is er een SkyDrive webpart verschenen waarmee het mogelijk is documenten vanuit SkyDrive te tonen in SharePoint. Dit is erg handig voor Live@EDU klanten.

SkyDrive Connector for SharePoint is a sandbox web part that can help manage documents stored on SkyDrive on SharePoint by adding additional metadata. This helps the document to be discoverable on SharePoint. Also SkyDrive provides 25GB of free space for live users.

In other words, the document or file is physically stored on SkyDrive, referenced in SharePoint.

 

image

 

De connector is hier te downloaden.

Posted Wednesday, April 04, 2012 7:29 AM door Remco Ploeg | met no comments

Opgeslagen onder: ,

Live@EDU–beheren Forefront Online protection manager

Sinds de laatste update van Live@EDU is de Forefront Online Protection Manager(afgekort FOPE) geintegreerd. FOPE is een volledige gehoste service voor het filteren van e-mail van onder andere Live@EDU en het helpt tegen het beschermen vanspam, schadelijke software en schending van het beleid van de school.

Om deze instellingen te beheren, login via outlook.com als beheerder en gaan naar de beheerspagina van je school. Klik op ‘Mail Control’ en onder ‘Domains and Protection’ staat de link voor FOPE. (zie de afbeelding hieronder)

 

image

 

Hierop geklikt te hebben wordt FOPE gestart en is het mogelijk om te configureren.

 

image

Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een inkomende filter te maken voor al het e-mailverkeer. In dit filter zijn er allerlei configuratie mogelijkheden:

 

image

In bovenstaande scherm is het mogelijk om aan de hand van ip adressen of de stuk tekst in een e-mail, mails te weigeren. Daarnaast zijn er opties om bijvoorbeeld de versturende partij en de ontvangende partij een mail te versturen dat het bericht geblokkeerd is.

Maar er kan ook een woordelijst geimporteerd worden met woorden die geblokkeerd worden:

 

image

 

Als beheerder is het mogelijk allerlei rapportages op te vragen of zelf te maken.

 

image

 

Al met al een uitgebreide toevoeging aan ons Live@EDU platform waardoor het beheer nog eenvoudger wordt.

Een complete handleiding van FOPE is hier te vinden.

Posted Tuesday, January 31, 2012 7:36 AM door Remco Ploeg | met no comments

Opgeslagen onder: , ,

SkyDrive verbeteringen in Live@EDU

De afgelopen maanden zijn er weer verbeteringen aangebracht in het live@EDU platform. Een van de verbeteringen is SkyDrive. In deze blog post zal ik kort deze verbeteringen toelichten.

 

Buiten dat de interface veel sneller geworden is, is het ook een stuk overzichtelijker geworden voor de student:

 

image

 

Boven is het mogelijk om direct bestanden of mappen aan te maken (zonder Microsoft Office op je pc). Aan de linkerkant zie je direct bestanden of mappen die je gedeeld hebt met andere vrienden of studenten.

 

Binnen de mappen is het een en ander ook aangepast:

image

 

1. Boven in is het direct mogelijk om bestanden te maken

2. Door op het bestand te klikken is het mogelijk om extra acties direct uit te voeren (via 3 en 4)

Natuurlijk was het al mogelijk om PowerPoint, Excel, Word en OneNote bestanden in de browser te laten zien:

 

image

 

Hierin zijn ook een aantal verbeteringen doorgevoerd een handig is dat je eenvoudig kan printen (dit ook ook met Excel):

 

image

 

Voor de mensen die enthousiast OneNote gebruiker zijn, is het nu in de web variant ook mogelijk  om met een tablet te werken en dus een pen als input middel te gebruiken:

 

OneNote Web App ink display

Posted Saturday, October 22, 2011 1:32 AM door Remco Ploeg | met no comments

Opgeslagen onder: , ,

Mijn eerste Azure ‘Applicatie’ aangezet

De mensen die mij een beetje kennen weten dat ik niet echt een programmeur ben Smile. De laatste weken ben ik druk bezig om mezelf in te lezen in Windows Azure. Dus ik dacht laat ik ook eens kijken hoe eenvoudig het is om als developer een applicatie in Azure te krijgen.  De volgende onderdelen heb ik draaien op mijn laptop:

- Visual Studio 2010 Ultimate

- Azure tools (download)

- Azure Trainingskit waarin goede voorbeelden staan.

 

Een van de dingen waar ik gelijk tegen aan liep is dat ik Visual Studio moest starten met ‘run as administrator’ privileges. Dit moest omdat ik anders geen voldoende rechten heb om lokaal mijn Azure applicatie te testen.

1. Allereerst natuurlijk de applicatie waar het om draait:

 

SNAGHTMLa2a06c8

 

Deze moeilijke ‘applicatie’ wil ik graag in de cloud gaan draaien Smile

 

2. Maak allereerst een nieuw project aan in Visual Studio. Ik kies voor C# en onder Cloud kan ik mijn Azure project kiezen:

SNAGHTMLa28e9b7

 

Standaard wordt er voor je al een basic page waarop een aantal labels worden neergezet. In mijn code zet ik een label met een eigen tekst:

 

SNAGHTMLa295a83

 

 

3. Mijn ‘moeilijke’ applicatie is nu helemaal klaar en ik druk op play. De lokale Azure instances worden opgestart en mijn applicatie wordt lokaal opgestart.

 

image

 

5. Nadat de applicatie lokaal werkt dien ik een package te maken voor Azure. Dit doe ik door op mijn rechtermuisknop te klikken en een publish te doen. Ik krijg dan het onderstaande scherm:

 

SNAGHTMLa2c823e

 

Hiermee wordt mijn package lokaal weggezet.

 

 

6.  Hierna kan ik inloggen in Windows Azure. Allereerst heb ik een storage account nodig waar ik mijn storage kan opslaan:

image

 

Nadat ik dat gedaan hebt, kan ik een nieuwe hosted service maken waar ik mijn applicatie kan uploaden:

 

image

Ik kies er even voor om mijn applicatie in west europa te deployen en alleen naar een stage environment (niet naar een productie omgeving). Ik kies onderaan voor mijn package en configuratie bestanden.

 

7. Na op ‘Ok’ geklik te hebben kreeg ik de onderstaande melding. Dit heeft te maken dat ik maar heb gekozen voor 1 instance van mijn applicatie (zo zwaar is mijn applicatie nu ook nog niet). Ik klik gewoon op ‘Yes’

image

 

8. De webapplicaties worden opgestart:

image

En de rollen draaien:

 

image

 

Nu kan ik eenvoudig mijn applicatie benaderen en het werkt:

 

SNAGHTMLa2db8f7

 

 

Andere handigheden:

a. Publiceren vanuit Visual Studio is ook mogelijk met 1 druk op de knop. Kies weer voor publiceren in Visual Studio. Kies dan voor ‘Deploy your Windows Azure’ en kies dan je azure gegevens:

SNAGHTMLa2e6d57

 

In Visual Studio zie je netjes de vooruitgang:

 

image

 

b. Mocht je een applicatie hebben die veel resources nodig heeft, is het heel eenvoudig om meerdere rollen aan te zetten. Dit kan je direct configureren in Visual Studio, maar je kan dit ook gewoon via de webinterface van Azure doen. In onderstaande voorbeeld kies ik voor 3 instances voor mijn applicatie:

 

image

 

Al met al is het echt niet moeilijk om een applicatie te publiceren naar Azure toe, zelfs ik kan het Winking smile

Posted Thursday, March 31, 2011 9:31 AM door Remco Ploeg | met no comments

Opgeslagen onder: ,

Update van Office add-in voor Moodle

Er is afgelopen maand weer een update verschenen over de add-in in Office om documenten in Moodle te openen of op te slaan:

 

image

 

Uploading files to Moodle has never been easier. The Office Add-in for Moodle (OAM) is an add-in for Microsoft Office (versions 2003, 2007 and 2010) that allows teachers to open and save Word, Excel, and PowerPoint documents to a Moodle website. Today, teachers who use Office and Moodle have to switch back and forth between their web browser and Office applications. With the OAM, teachers can create, open, edit, and save Moodle documents from within the Office applications. You no longer need to use your web browser when working with Office documents stored in Moodle.

Lees meer / Download

Posted Wednesday, March 09, 2011 7:34 AM door Remco Ploeg | 1 comment(s)

Opgeslagen onder: ,

Moodle op Windows Azure

Voor de mensen die de ELO Moodle gebruiken is het nu ook mogelijk om deze ELO eenvoudig te hosten bij Microsoft d.mv. Windows Azure. Op codeplex is de code beschibkaar gesteld hoe je dat kan doen.

Meer informatie en de download is hier te vinden:

http://moodle2azure.codeplex.com/

Posted Tuesday, March 08, 2011 4:17 PM door Remco Ploeg | met no comments

Opgeslagen onder: ,

UITNODIGING: Enterprise Social Networking, #Winvision, #Newsgator, 31 Maart 10.00 uur

Hoe gaat u als onderwijsinstelling om met social media? Probeert u ze buiten de poort te houden voor onderwijsdoeleinden? Of zet u ze in als communicatiemiddel, maar stelt u richtlijnen op voor het gebruik? Ook een mogelijkheid is, om binnen de eigen instellingsmuren en SharePoint-omgeving web 2.0-functionaliteiten aan te bieden. Enterprise Social Networking: social media achter de eigen firewall.image

Onlangs hebben wij een kennisdelingssessie voor een kleine groep onderwijsinstellingen gehouden om van deze instellingen zelf te horen of er behoefte is aan Enterprise Social Networking en wat de wensen daarbij zouden zijn. Uit deze zeer succesvolle bijeenkomst zijn een aantal scenario’s, specifiek gericht op ROC's, voortgekomen die we graag met u willen delen.

Winvision nodigt u graag uit voor een interactieve bijeenkomst: Enterprise Social Networking op donderdag 31 maart. Tijdens deze bijeenkomst laten wij u een aantal mogelijkheden zien rondom dit thema. Vervolgens gaan we samen met u en uw collega (ROC)onderwijsinstellingen graag de discussie aan rondom Enterprise Social Networking. Speciale aandacht willen we besteden aan Newsgator, waarmee binnen uw SharePoint omgeving Enterprise Social Networking mogelijk wordt.

Onderwerpen die aan bod komen zijn:

· Wat is Social Networking en wat zijn de invloeden hiervan op het onderwijs

· Waarom social media gebruiken

· Waarom Enterprise Social Networking gebruiken

· Newsgator geïntegreerd in SharePoint

Het programma voor deze dag ziet er als volgt uit:image

10:00 Ontvangst met koffie en thee

10:30 Opening

10:45 Social Networking in het onderwijs en wat is Enterprise

11.30 Pauze

11:45 Demonstratie Newsgator

12:30 Discussie en vragen

13:00 Afsluiting & lunch

Wilde u altijd al meer weten over Social Networking en wat dit voor u kan betekenen? Meldt u zich dan hier aan voor deze gratis sessie op 31 maart.

Posted Tuesday, March 08, 2011 12:17 PM door Remco Ploeg | met no comments

Opgeslagen onder: , ,

Handige add-on in Outlook voor SharePoint

Tijdens een training van vandaag kwam een belgische collega met een handige add-on voor Outlook die ik nog niet kende. Met deze add-on is het mogelijk om eenvoudig e-mails (met attachment) uit je mailbox te slepen naar een SharePoint bibliotheek.

Je kan de add-on gratis downloaden op http://www.harmon.ie

Posted Monday, February 21, 2011 5:06 PM door Remco Ploeg | 1 comment(s)

Eenvoudig delen van je notities

Veel mensen gebruiken op dit moment Microsoft OneNote 2010, waar je heel eenvoudig aantekening kan maken. Een van de leuke functionaliteiten is dat je deze notities heel eenvoudig kan delen met je collega’s of mede-studenten via Skydrive(wat onderdeel is van Live@EDU). Maar het wordt nog mooier, je kan deze ook gewoon bewerken in je skydrive zonder dat je OneNote op je pc hebt staan. Dus waar je ook, je kan altijd bij je aantekening (of zelfs samen aan dezelfde aantekeningen werken).

Hieronder een korte handleiding hoe eenvoudig je deze functionaliteit kan gebruiken. Ik heb zelf Onenote in het engels, maar deze is natuurlijk gewoon in het nederlands beschikbaar.

 

1. Open je OneNote

image

 

2. Klik op File, kies voor share en daarna Web

 

image

 

3. Kies de map waar je de OneNote wilt opslaan

4. Klik op ‘Share Notebook’; even geduld hebben en je OneNote wordt gesynchroniseerd (natuurlijk kan je gewoon bij je onenote op je laptop als je geen internet hebt)

 

SNAGHTML362e03

 

Je krijgt een melding zodra het klaar is. Hier zou je eventueel nog mensen kunnen uitnodigen die ook met jouw onenote kunnen werken.

 

5. Ga naar je skydrive en open de onenote (stel voor dat je op een andere PC zit)

 

image

 

Zo en hier de OneNote in de browser.

 

Zodra je een wijziging maakt via de browser of op je lokale PC zal direct de OneNote gesynchroniseerd worden!

Posted Friday, February 18, 2011 4:38 PM door Remco Ploeg | 3 comment(s)

Outlook 2010 - afspraken maken

Het is altijd moeilijk binnen een onderwijsorganisatie om een afspraak met je collega’s te maken. In outlook 2010 is een handige functionaliteit die je daarbij kan helpen. Daar is een leuk artikel over te lezen:

--------------

Outlook 2010 Scheduling Assistant

Posted by arichards_Saruk

February 9, 2011

Its a common complaint in some organisations that trying to arrange a meeting with people is virtually impossible and ends up with a series of emails asking when people are free. This is even more true in Schools and this is where a very under used part of Outlook 2010 comes in. The scheduling assistant allows you to see what people have got in their calendars without them actually giving you permission to view it.

New Appointment

With Outlook 2010 open, start a new appointment and then click on the button for the Scheduling Assistant

image

 

Het complete artikel is hier te lezen.

Posted Wednesday, February 09, 2011 2:00 PM door Remco Ploeg | met no comments

Opgeslagen onder: , ,

SharePoint 2010–Je profielgegevens verrijken met data uit andere systemen

Binnen onderwijsinstellingen zijn er vaak verschillende systemen waarin studenten / docent informatie staat opgeslagen. Niet alle informatie is altijd aanwezig in de Active Directory(AD). Dus een profielkoppelig met alleen de AD is meestal niet voldoende. In deze postblog laat ik de meerwaarde zien van de BCS functionaliteit die aanwezig is in de SharePoint 2010 Enterprise Edition. Ik zal het volgende scenario uitleggen:

- In de active directory van deze school staan de namen van de studenten

- In een SQL database staan de klassen van deze studenten

Nu willen we graag in het profiel van een student zien in welke klas hij zit. (offtopic – je kan natuurlijk ook met FIM/ILM je active directory verrijken met deze informatie)

-- Voor deze uitleg heb je SharePoint Designer 2010(SPD) nodig op je machine --

1. Maak een extern content type in SPD

a. Open SPD, klik op External Content Types en maak een nieuwe aan.

image

 

b. Geef de externe content type een naam en koppel de externe bron (in dit voorbeeld een SQL database met data)

image

 

c. Maak de connectie naar de database en selecteer de tabel waar de informatie in staat. Klik daar op Create All Operations. Nu kan je ook voor alleen lezen kiezen, maar in mijn voorbeeld heb ik daar niet voor gekozen.

 

image

 

d. Klik hierna even op ‘Opslaan’

e. voor dit voorbeeld maak ik ook direct een lijst aan in SharePoint waar de data direct in getoond wordt. Het meest eenvoudig is te kiezen voor Create Lists & Form in het lint van SPD

image

f. Navigeer hierna naar de root van je portal waar als het goed is nu de lijst te zien is met de data erin.

image

Mijn tabel is niet mega groot. De studentID gebruik ik straks om te koppelen met het profiel.

 

2. Aanmaken klas property in de userprofile

Om de klasnaam te importeren in het profiel van de gebruiker is er wel een extra property nodig. Navigeer naar de central admin van SharePoint 2010 en maak bij de user profile services een extra property aan genaamd klas

image

Kies onderaan voor een import uit de koppeling die we eerder gemaakt hebben met het externe content type.

 

3. Doe hierna de full import en kijk of het veld gevuld is:

 

image

 

Ga naar de Klasnaam en kijk of de inhoud gevuld is:

 

image

 

De klasnaam is geimporteerd…

Posted Wednesday, February 09, 2011 8:55 AM door Remco Ploeg | 1 comment(s)

Opgeslagen onder: ,

Microsoft Education webcasts

 

Vanuit Microsoft Corp. bieden we maandelijks een aantal webcasts aan (in het engels) over specifieke onderwijsoplossing die wij als Microsoft aanbieden. Op de onderstaande site kun je je aanmelden:

https://www.educationwebcasts.com/

Om met de webcast mee te doen heb je momenteel wel Live Meeting nodig. Door op onderstaande knop te klikken kan deze geinstalleerd worden.

Installeer Live Meeting

Posted Tuesday, February 01, 2011 9:38 AM door Remco Ploeg | 1 comment(s)

Opgeslagen onder: ,

Meer posts Volgende pagina »