November 2008 - posts - Dynamics CRM on the move

Dynamics CRM on the move

November 2008 - posts

eService CRM accelerator beschikbaar via Codeplex

De eService Accelerator voor Dynamics CRM is beschikbaar en te downloaden via http://www.codeplex.com/crmaccelerators

Meer informatie over deze accelerator vind je hier:

Succes.

Te weinig rechten in CRM... Welke optie moet ik aanzetten?

In kb artikel 953962 (http://support.microsoft.com/kb/953962) staat beschreven welke handelingen je moet verrichten om erachter te komen welke security setting jouw toegang blokkeert. En dus weet je daarna, welke security settings je moet aanpassen om jouw acties alsnog uit te kunnen voeren. Hierbij een stapsgewijze uitleg hoe dit in de praktijk werkt.

Een voorbeeld:

Bij het tracken van email komt de volgende melding in beeld: “The logged-on user does not have the appropriate security permissions to view these records or perform the specific action. Try this action again. If the problem continues, check the Microsoft Dynamics CRM Community for solutions or contact your organization.”

Er is dus blijkbaar een recht wat je mist om deze actie uit te kunnen voeren. Om erachter te komen welke optie je in de securtiy settings nodig hebt om deze foutmelding kwijt te raken ga je alsvolgt te werk:

Stap 1. Download de Diagnostische tool voor CRM 4.0: http://blogs.msdn.com/benlec/archive/2008/03/04/crmdiagtool4-for-microsoft-crm-4-0-has-been-released.aspx

Stap 2. Extract de bestanden op de CRM applicatie server

Stap 3. Dubbelklik op het bestand CrmDiagTool4.exe om de diagnostische applicatie te starten.

Stap 4. Selecteer de CRM applicatieserver om de trace op uit te voeren.

Stap 5. Klik op de knop “Disabled” om de traces aan te zetten en klik op de knop “Off” om de Dev. Errors aan te zetten.

Stap 6. Ga nu naar CRM en voer de actie uit die het probleem veroorzaakt. In dit voorbeeld is dat het tracken van email naar CRM.

Stap 7. Open de locatie <driveletter>:\<installatie directory>\Microsoft Dynamics CRM Server\Trace in onderstaand voorbeeld is dat C:\Program Files\Microsoft Dynamics CRM Server\Trace

Stap 8. Open vervolgens het tracelog waarin de naam van het bestand het woord CRMWeb voorkomt met notepad. In dit voorbeeld is dat: MOSS-w3wp-CRMWeb-20081117-1.log

Stap 9. Zoek nu naar het woord “Failed” in het bestand via de zoekoptie (CTRL + F)

Stap 10. Wanneer je de regel gevonden hebt waar “failed” in staat, selecteer dan de gehele regel en scroll naar rechts om het PrivilegeId in beeld te krijgen. Het PrivilegeId is namelijk de GUID van de security setting die nodig is om deze actie uit te voeren.

Stap 11. Kopieer het PrivilegeId en open SQL Server Management Studio, klik vervolgens op de knop “New query”.

Stap 12. Selecteer de CRM database, in dit voorbeeld de database “MicrosoftCRM_MSCRM”

Stap 13. Type nu de volgende query: select name from privilegebase where privilegeid = ‘UW GEKOPIEERDE PRIVILEGEID VAN STAP 11’. In dit voorbeeld is dat: select name from privilegebase where privilegeid = ‘b140e729-dfeb-4ba1-a33f-39ff830bac90’

Stap 14. Voer de query uit door op de knop “Execute” te klikken.

Stap 15. Bij de results komt nu te staan welke security rol aangepast moet worden om deze actie uit te voeren. In dit voorbeeld is dat Leesrechten op de Queue.

Succes met tracen.

CRM product key vragen en antwoorden

Met CRM versie 4.0 is er ook een wijziging gekomen in het verkrijgen en het gebruik van CRM licenties en product keys. Hierdoor zijn er nog steeds onduidelijkheden over het verkrijgen van de CRM licentie en de product key die daarbij hoort.

Bestaande posts over de CRM licenties en CRM product keys
http://blogs.msdn.com/crm/archive/2008/03/20/dynamics-crm-4-0-license-key.aspx
http://blogs.msdn.com/ukcrm/archive/2008/01/14/where-is-your-crm-4-0-license-key.aspx
http://blogs.msdn.com/ukcrm/archive/2008/03/29/crm-4-0-license-key-upgrade-matrix.aspx

Vragen en antwoorden:

Q: Hoe kom ik aan mijn CRM product key?
A: Deze zit in de media verwerkt.

Q: Hoe kom ik aan de media?
A: Deze download je van de website van de partner waar je je software hebt gekocht. Of vanaf de eOpen website.

Q: Hoe kom ik daar?
A: Als volgt…

1. Start https://eopen.microsoft.com/EN/default.asp en login met je LiveID.

2. Klik op View License Statement

3. Klik vervolgens op Software Downloads. Hier staat de CRM software bij.

Q: Nu heb ik wel de software, maar nog geen product key. Hoe kom ik aan de product key?
A: Als je installeert met deze software wordt de key automatisch ingevuld.

Q: Maar ik wil mijn huidige product key upgraden vanaf een trial product key en niet opnieuw installeren. Ik heb dus toch alleen de product key nodig.
A: De product key moet je dan uit je download halen. De software die je hebt gedownload kun je branden op DVD of mounten.
Dit mounten doe je door het volgende programma te downloaden en te installeren: http://download.microsoft.com/download/7/b/6/7b6abd84-7841-4978-96f5-bd58df02efa2/winxpvirtualcdcontrolpanel_21.exe
Vervolgens staat de product key in de Directory: \server\i386\license.txt of \server\amd64\license.txt.
Een andere methode is om de setup te starten op een computer waar nog geen CRM is geïnstalleerd. Het 3e scherm toont vervolgens jouw license key. Maak hier vervolgens een screenshot van.

Q: Zijn product keys taal afhankelijk?
A: Nee, maar als jouw product key geleverd is in de media met de verkeerde taal (base language). Download dan eerst de juiste taal Download CRM en haal de product key uit de media zoals hierboven is beschreven.

Q: Kun je een product key ook downgraden? Oftewel van Enterprise naar Professional license?
A: Nee, als dit toch dient te gebeuren is dit de enige oplossing http://support.microsoft.com/kb/947272
Bekijk ook de Matrix om te kijken welke product key voor upgrade in aanmerking komt.

Q: Ik krijg bij het upgraden van mijn product key een foutmelding dat de key niet geschikt is voor upgrade, waar kan ik een nieuwe product key verkrijgen?
A: De product key hoeft niet vernieuwd te worden, je probeert een key te upgraden waarvan het niet mogelijk is om deze te upgraden. Een nieuwe product key verandert niks aan deze situatie en zal ook hier het volgende kb artikel uitkomst bieden http://support.microsoft.com/kb/947272

Q: Ik weet niet welke product key ik voor mijn trial moet gebruiken?
A: Heb je minder dan 5 users die met de trial gaan werken? Gebruik dan de Workgroup Trial. Worden het meer dan 5 users dan kun je de Professional trial gebruiken. Ga je ook meerdere organisaties testen, gebruik dan de Enterprise Trial. Download hier de trial software.

Q: Er staat op deze website https://licensing.microsoft.com dat ik wel een Volume license product key kan opvragen. Hoe zit dat?
A: Dit geldt niet voor CRM producten helaas.

Q: We hebben op deze website https://mbs.microsoft.com/mbsregistration/ChooseRelationship.aspx geregistreerd maar geen product key ontvangen.
A: Deze website gebruik je alleen om je te registeren als Dynamics klant, hier kun je geen product keys opvragen.

Succes!

Teveel CRM Blogs? Zo hou je ze allemaal bij

Op dit moment hou ik dagelijks zo'n 60 verschillende CRM blogs bij en dan is het prettig om snel de nieuwe blogposts te kunnen bekijken. Maar wat is snel? Voor mij betekent dat dat je 40 blogs in 1 oogopslag bij elkaar hebt staan en zonodig de volledige blogposts kunt lezen zonder daadwerkelijk het blog te openen. Dit scheelt een hoop tijd en geeft je toch alle informatie die je tot je wil nemen.

Ga alsvolgt te werk:

1. Log in met je LiveID op de pagina http://my.live.com

2. Klik in de rechter bovenhoek op de knop Options en selecteer de optie 4 columns

3. Klik in de linker bovenhoek op de link Add Content

4. Klik dan op de link Advanced options

5. Vul in het middelste veld de RSS feed in van het blog dat je wilt bijhouden in klik op Subscribe.

6. Doe dit voor de overige 39 blogs, want meer kunnen er niet op een pagina. 40 in totaal dus.

7. Om te kunnen lezen wat de blogpost inhoudt hoef je alleen met je muis over de link More achter een post titel. Vanzelf verschijnt een scherm met de inhoud.

Happy Blogreading!

p.s. Hierbij de lijst waar ik mijn 'my.live.com' mee vul: http://ronaldlemmen.blogspot.com/2006/03/crm-blog-world.html