Een ramp heeft grote invloed op mensenlevens. Hulp in de vorm van medische benodigdheden, voedsel en water is dan van groot belang. Maar de vraag naar hulp verandert in hoog tempo: vluchtelingen, slachtoffers en vermisten, maar ook hulporganisaties vragen steeds vaker om technologische ondersteuning. Om te communiceren en om familieleden te zoeken. Daarnaast gebruiken hulporganisaties ook vaker technologie om rampen te voorspellen en gerichte hulp in te zetten. Ook bij het Rode Kruis leveren deze ontwikkelingen een steeds grotere positieve bijdrage tijdens humanitaire- en natuurrampen. Microsoft helpt het Rode Kruis met oplossingen voor een effectieve en humane hulpverlening.

Digitaal meeting point

Dagelijks krijgen hulpverleners verzoeken voor WiFi codes . Neem als voorbeeld de aanhoudende vluchtelingenstromen uit bijvoorbeeld Syrië. Bij aankomst in de opvangcentra in Europa zijn deze mensen – na een lange, gevaarlijke reis – weer relatief veilig. Maar hoe is het met de rest van de familie en vrienden die ze onderweg zijn kwijtgeraakt? Juist in zo’n situatie is technologie – zoals draadloos internet – doorslaggevend. Zo kunnen vluchtelingen contact maken om te vertellen dat ze veilig zijn. Of elkaar voor het eerst weer zien via Skype.

Trace The Face

Een concreet voorbeeld van alle innovatie veranderingen is Trace The Face van het Rode Kruis. Het is een database waarmee vluchtelingen hun dierbaren opsporen die ze in de chaos en paniek tijdens de vlucht uit het oog zijn verloren. Alle persoonsgegevens staan veilig opgeslagen in de cloud waardoor alle dossiers in een handomdraai wereldwijd gedeeld kunnen worden en de zoektocht naar dierbaren gericht uitgevoerd kan worden.

Hulp in de nabije toekomst

Hulp bieden blijft mensenwerk, maar technologie is noodzakelijk geworden om hulp te kunnen bieden. Hoe mooi zou het zijn als in de toekomst data gebruikt kan worden om rampen – hoe gevarieerd ze dan ook kunnen zijn – beter te zien aankomen of zelfs te voorkomen? Hiermee kan het Rode Kruis een effectiever en actiever plan ontwikkelen en dienen als een leverancier van data voor andere hulporganisaties. Want uiteindelijk streeft iedere hulporganisatie naar hulpverlening met optimale distributie van goederen en hulpverleners die direct ter plekke zijn als de nood het hoogst is.

De digitale transformatie is dus ook van groot belang voor hulporganisaties zoals het Rode Kruis. Zo wordt de nodige hulp efficiënter ingezet en door middel van de cloud snel en veilig gecommuniceerd. Hierdoor blijft er een focus op datgeen wat het Rode Kruis wil doen: hulp verlenen op de plekken waar de nood het hoogst is. Bekijk de video om te zien hoe de technologie het Rode Kruis ondersteunt in het verlenen van hulp.

Net als het Rode Kruis meer impact maken met technologie?  Ontdek de kracht van Digital-First organisaties in dit gratis eBook.

Door samen te werken bereikt het Rode Kruis meer. Wil jij ook beter samenwerken binnen jouw organisatie? Dit gratis eBook laat zien hoe.