Start-ups. Iedereen heeft het erover en velen zijn geneigd om er nu in te investeren. Kijk maar naar de opkomst van crowdfundingplatforms als SeedRs of Indiegogo, de steun van regionale, nationale en lokale overheden en natuurlijk de inmiddels gevestigde venture capitalist- en angel investment-fondsen. Een paar mensen nemen zelf de grote stap en beginnen daadwerkelijk hun eigen start-up. Dit gebeurt met name in Nederland, waar de ondernemersgeest hard op weg is om deel uit te maken van het Nederlandse DNA.

Waarom? Omdat start-ups een bron van innovatie zijn en de grenzen van wat mogelijk is, verleggen. Ze zijn steeds meer de motor voor economische groei. Start-ups zijn in staat om nieuwe producten en diensten te lanceren op basis van nog niet bestaande businessmodellen. Zonder gehinderd te worden door bestaande processen of kennis, dromen ze groot en pakken ze problemen echt aan. Vooral in het huidige digitale tijdperk zijn ideeën snel tot leven te wekken en dat kan met beperkte middelen. Wanneer ideeën niet succesvol zijn, is het mogelijk om ze snel aan te passen of in te trekken, zonder dat enorme investeringen verloren gaan.

Natuurlijk kiezen we bij Microsoft voor een proactievere en positievere aanpak en gaan we ervan uit dat start-ups succesvol zijn, en dat ze hulp kunnen gebruiken om er te komen. Bijvoorbeeld met de Microsoft-cloud of het Microsoft Bizspark-programma voor schaalgrootte buiten de eigen landsgrenzen, hulp bij het werven van een eerste klant of assistentie bij het ontwikkelen van een businessmodel via de Microsoft Ventures Accelerators.

Bedrijfsmodellen versnellen

Met zo veel veranderingen en zo veel nieuwe technologische ontwikkelingen is er geen betere tijd dan nu om ​​ontwikkelaar te zijn. De meest voor de hand liggende dingen komen in een compleet nieuw perspectief te staan wanneer je nieuwe technologie en de ideeën van jonge, creatieve mensen en softwareontwikkelaars samenbrengt. We kennen allemaal de beroemde voorbeelden: de taxi wereld transformeert door Uber en Spotify heeft de manier waarop we naar muziek luisteren totaal veranderd. Bedrijven die je normaal niet zou linken aan technologie transformeren zichzelf tot nieuwe softwaredienstverleners of een nieuw soort ISV’s. Kijk naar de televisiewereld, waar bedrijven als Talpa, SBS en RTL niet alleen tv-programma’s creëren, maar ook een volledig online platform dat ze verkopen aan een groot aantal landen. Ze zijn nu tv-producent én softwareproducent. En softwarebedrijven transformeren meer en meer in de richting van Software-as-a-Service. Bijvoorbeeld Unit, dat zijn ERP-systeem transformeerde naar een clouddienst om waarde toe te voegen voor de gebruikers. De oplossing is gebaseerd op de intenties van een gebruiker. Ook hier is technologie een driver voor succes.

Grote uitdagingen

Softwareontwikkelaars zijn een belangrijke katalysator voor ondernemerschap en het verleggen van grenzen in de tech-wereld. En ondernemerschap is iets dat perfect past bij de Nederlandse markt. Een markt die bekend staat om zijn innovatieve karakter en een markt waarin bedrijven ook in staat zijn om te slagen op wereldwijde schaal. Neem Shell en Philips, maar ook Bugaboo en Quooker. Echter, net als veel andere ontwikkelde markten heeft Nederland de uitdaging om dit profiel te handhaven. Steeds vaker zien we de opkomende economieën die ons uitdagen. We halen meer en meer IT-expertise uit het buitenland en veel IT-functies worden niet ingevuld. En ook al is er nu veel nadruk op start-ups, de harde realiteit is dat de meerderheid zal mislukken. Als we willen blijven concurreren, moeten we nadenken over hoe we gezamenlijk kunnen helpen start-ups succesvol te laten zijn en hoe we de volgende generatie van lokale ondernemers en softwareontwikkelaars blijven inspireren.

Toonaangevend in innovatie

Gezien het feit dat ontwikkelaars en ondernemerschap meer en meer hand in hand gaan, voel ik me echt gezegend doordat ik een van de beste rollen bij Microsoft vervul. Ik mag als directeur DX Developer Experience & Entrepreneurship bij Microsoft Nederland hoofd zijn van het team dat start-ups en ontwikkelaars in staat stelt om heel belangrijk werk te doen nu bedrijven transformeren in een cloud-first , mobile-first wereld. Ik kijk uit naar de komende Build 2016-conferentie waar we de nieuwste tools en technologieën presenteren, en vertellen hoe we de huidige ontwikkelaars helpen creatiever en productiever te zijn.

Nu ik vergelijkbare rollen heb vervuld in Ierland en Portugal en een passie heb ontwikkeld voor start-ups die hebben gewerkt met accelerators, incubators, venture capitalists en overheidsinstellingen, ben ik erg enthousiast over mijn nieuwe uitdaging bij Microsoft. Nederland is in mijn ogen een land van kansen en een broeinest van innovatie. Het is hopelijk de plek waar de volgende Mark Zuckerberg of de volgende Skype opstaat. Microsoft Nederland gelooft in empowerment van ieder mens en elk bedrijf om hen te helpen meer te bereiken. We voelen dan ook een sterke verantwoordelijkheid als het gaat om het bijdragen aan de ontwikkeling van technisch talent in Nederland en nog belangrijker, hoe ervoor te zorgen dat ze succesvol blijven.

Naast talent gaat het ook om ideeën. Nederlandse ideeën reizen van oudsher over de hele wereld. Kunnen we ervoor zorgen dat er meer ideeën en start-ups Nederland binnenkomen, waardoor we de leiding op het gebied van innovatie weer terug kunnen pakken? Dat is mijn uitdaging, samen met de markt. U bent van harte uitgenodigd om niet stil te zitten, maar mee te doen.